Add/Drop Period

Skolsystemet här är lite annorlunda mot hemma och en bra sak är ”add & drop” perioden. Detta innebär att man i princip kan prova på vilka kurser som helst för att efter 2 veckor bestämma sig för vilka man ska gå. Idag har Jonas lurat med mig till en kurs i det som här kallas Putonghua, vilket är Mandarin eller det som vi obildade kallar ”kinesiska”.  Det var sjukt svårt men också den roligaste föreläsningen på länge!

Vi började lite lätt med vad lärarinnan kallade en ”chinese tounge twister”, Mama gi ma, ma man, mama ma ma, vilket betyder; mamma rider häst, häst långsam, mamma förbannar häst (en riktigt vettig mening eller vad tycker ni!?). Alla ”a” har olika toner, så man säger ”a” olika ”högt” som att ha bas och sopran i språket. Jätte lurigt och inte likt det svenska språket! I slutet fick var och en säga meningen högt för hela klassen, jag fick ”hung hao”vilket betyder mkt bra! (Jonas fick bara ”hao” vad jag hörde mohahaha…) Jag ändå skeptisk till om jag blir proffs på mandarin…



Nu har jag o emelie just gått en kvällspromenad vilket kan liknas med backträning när det är vårt campus som är promenadområdet. Min rumskompis som har sovit hela dagen är försvunnen nu så jag undrar när hon kommer tillbaka. Det är lite jobbigt att dela rum med någon som helst inte pratar och som sover hela dagarna. Inte så kul att börja fixa med papper o tvätt när hon snarkar 1 m bort, känns som om jag stör! Men men, man stör väl varandra antar jag. Imorn har jag fullt av lektioner!
Natti!


Kommentarer
Postat av: Annica

Det här va kul Tove =) Härligt att se att du har det bra! Lite skillnad mot Sverige minst sagt. Hoppas att allt är bra med dig, ska bli kul att följa med dig i dina äventyr här hemmifrån å avundas =) Kram på dig!

2011-01-11 @ 15:52:32
Postat av: tove

tack:) Jo allt e fint, lite kyligt bara, sommaren börjar tydligen i mitten av feb här :) Hoppas allt e fint med dig med! Kramar

2011-01-12 @ 07:36:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0